Wydział Oświaty, Kultury i Ochrony Zdrowia
Naczelnik Wydziału - Joanna Mordarska
Do zakresu działania Wydziału Oświaty, Kultury i Ochrony Zdrowia należy:
1. W zakresie oświaty:
1) nadzór nad działalnością szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat w zakresie
spraw administracyjnych i finansowych,
1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem konkursu na dyrektora szkoły i placówki
oświatowej,
3) przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny,
4) prowadzenie spraw dotyczących zatwierdzania arkuszy organizacyjnych szkół
i placówki prowadzonych przez powiat,
5) prowadzenie spraw związanych z oceną pracy dyrektora szkoły lub placówki,
6) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród dla nauczycieli
wyróżniających się w pracy dydaktycznej i wychowawczej,
7) prowadzenie spraw z zakresu awansu zawodowego nauczycieli,
8) przygotowywanie wniosków w sprawie przyznawania nagród oraz odznaczeń państwowych
i resortowych dyrektorom szkół i placówek,
9) prowadzenie spraw z zakresu wspierania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
10) opracowywanie i wdrażanie regulaminu wynagradzania nauczycieli oraz określanie wysokości
jednorazowego dodatku uzupełniającego dla nauczycieli,
11) prowadzenie Systemu Informacji Oświatowej,
12) przygotowywanie wniosków o zwiększenie oświatowej subwencji ogólnej,
13) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem Stypendiów Starosty,
14) prowadzenie spraw związanych z nauczaniem indywidualnym i rewalidacją indywidualną,
15) prowadzenie spraw związanych z kierowaniem wychowanków do placówek opiekuńczo-
wychowawczych i kształcenia specjalnego, młodzieżowych ośrodków wychowawczych
i młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
16) prowadzenie spraw dotyczących szkolnych schronisk młodzieżowych,
17) prowadzenie ewidencji szkół i placówek oświatowych powiatu oraz ewidencji szkół i placówek
niepublicznych,
18) prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem niepublicznym szkołom
uprawnień szkoły publicznej
19) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem, wypłacaniem i rozliczaniem dotacji dla
szkół i placówek niepublicznych oraz przeprowadzanie kontroli z zakresu wydatkowania
przyznanej dotacji
20) sporządzanie materiałów i analiz z dziedziny oświaty,
21) przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu z zakresu oświaty,
22) prowadzenie innych spraw z zakresu oświaty wynikających z obowiązujących przepisów.
2. W zakresie kultury:
1) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej,
2) podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej,
3) realizacja spraw związanych z prowadzeniem powiatowych instytucji kultury,
4) przeprowadzanie konkursu na stanowisko dyrektora Muzeum,
5) realizacja spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem biblioteki powiatowej,
6) organizacja imprez kulturalnych o zasięgu powiatowym,
7) prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
8) przygotowywanie wniosków w sprawie odznaczeń państwowych,
9) przygotowywanie i organizowanie konkursów na szczeblu powiatowym,
10) współdziałanie w organizacji uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych,
11) prowadzenie spraw związanych z ustanowieniem oraz cofnięciem ustanowienia społecznego
opiekuna zabytków, prowadzenie listy społecznych opiekunów zabytków.
3. W zakresie sportu i turystyki:
1) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i stowarzyszeń, których statuty
nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
2) wspieranie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej,
3) wspieranie działalności stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia
działalności gospodarczej, związków sportowych, Powiatowego Szkolnego Związku
Sportowego oraz Powiatowego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych
4) wspieranie organizacji zawodów sportowych na terenie powiatu,
5) aktualizacja bazy stowarzyszeń.
4. W zakresie ochrony zdrowia:
1) wykonywanie zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia,
2) prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
3) wyrażanie zgody na dokonanie zakupu aparatury i sprzętu medycznego lub przejęcie
darowizny przez zakład opieki zdrowotnej,
4) nadzór nad realizacją zadań inwestycyjnych prowadzonych przez zakład opieki zdrowotnej,
5) wykonywanie nadzoru i kontroli nad zakładem opieki zdrowotnej w zakresie:
a) realizacji zadań określonych w regulaminie organizacyjnym i statucie, dostępności i jakości
udzielanych świadczeń,
b) prawidłowości gospodarowania mieniem oraz środkami publicznymi,
c) gospodarki finansowej,
6) prowadzenie spraw dotyczących organizowania konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz zastępcy kierownika zakładu, którego kierownik nie jest lekarzem,
7) prowadzenie spraw dotyczących ustalania harmonogramu pracy oraz dyżurów całodobowych aptek,
8) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie oraz stowarzyszeniami w zakresie
problematyki osób niepełnosprawnych,
9) prowadzenie spraw związanych z powołaniem powiatowej społecznej rady ds. osób
niepełnosprawnych oraz zwoływaniem posiedzeń rady,
10) wydawanie zezwoleń na sprowadzanie zwłok i szczątków z zagranicy państwa i pochowanie na
terenie powiatu,
11) przygotowywanie projektów uchwał Rady i Zarządu Powiatu z zakresu ochrony zdrowia,
12) realizacja innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.
5. W zakresie publikatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej:
l) prowadzenie strony podmiotowej Biuletynu zgodnie ze standardami obowiązującymi
w tym zakresie,
2) udostępnianie w Biuletynie informacji publicznych wymaganych przepisami,
3) prowadzenie dziennika zmian w treści informacji publicznych udostępnianych w Biuletynie,
4) przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej informacji
niezbędnych do zamieszczenia na stronie głównej Biuletynu Informacji Publicznej oraz
powiadamianie go o zmianach w treści tych informacji.
6. W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz nieodpłatnej pomocy prawnej,
nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, w szczególności:
1) opracowywanie projektu rocznego programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, konsultowanie oraz monitorowanie jego realizacji,
2) opracowywanie sprawozdania z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami,
3) śledzenie zmian legislacyjnych, orzecznictwa i rekomendacji w zakresie dobrej praktyki dotyczącej współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami oraz opracowywanie planów ich wdrożenia,
4) zamieszczanie na stronie internetowej informacji dla organizacji pozarządowych,
5) inicjowanie działań integrujących i budujących platformę współpracy pomiędzy organizacjami
pozarządowymi i samorządem,
6) organizowanie otwartych konkursów ofert na realizację zadań przez organizacje pozarządowe,
7) udział w realizacji zadań dotyczących przekazywania i rozliczania dotacji w trybie ustawy
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
8) udział w kontroli realizacji zadania publicznego,
9) pomoc w pozyskiwaniu środków pomocowych dla organizacji pozarządowych poprzez
prowadzenie działalności informacyjnej i doradczej,
10) prowadzenie dokumentacji oraz koordynowanie pracami powiatowej rady pożytku
publicznego,
11) przygotowywanie dla zarządu powiatu propozycji zadań, które mogą być realizowane środków
zewnętrznych we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach zadań własnych
powiatu,
12) opracowanie projektów uchwał rady powiatu dotyczących sposobu konsultowania projektów
aktów prawa miejscowego,
13) realizacja zadań dotyczących nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa
obywatelskiego oraz edukacji prawnej.